Close

Bewoners Steenwijk Noord klagen al jaren over toenemende verkeersoverlast: ‘Gemeente neemt ons niet serieus’

Bewoners Steenwijk Noord klagen al jaren over toenemende verkeersoverlast: ‘Gemeente neemt ons niet serieus’

Referentie: Steenwijkercourant
Opgeven? Daar peinzen ze niet over. Wijkbewoners in Steenwijk Noord klagen al jaren over de veranderde verkeerssituatie in hun wijk. Want het is in Noord een stuk drukker geworden met steeds meer zwaar verkeer. Motiverend is de situatie voor de bewoners ook niet. Want ondanks hun inzet hebben ze sterk het gevoel dat ze door de gemeente Steenwijkerland aan het lijntje worden gehouden.

„Ze horen ons wel aan, maar er is bij ons geen moment het idee dat we serieus genomen worden. Er is nog geen enkele evaluatie geweest, en er is van hun kant nauwelijks interesse. Om over actie maar te zwijgen”, zeggen bewoners Hennie Janssen en Ylonka Kist. De bewoners in de wijk zijn de dupe geworden van de veranderde verkeerssituatie rond de Woldpoort. Daar werd onder meer de rotonde aan de Paardenmarkt geschrapt en het sluisje gecreëerd.

Busmaatschappij Connexxion gaf bij de gemeente aan dat de bussen vrijwel vast stonden bij de Paardenmarkt. Bussen stonden er te lang stil en konden niet lekker de bocht nemen. „De gemeente bleek daar gevoelig voor. En sindsdien rijden de bussen door onze wijk. Wat wij daarvan vinden is schijnbaar niet belangrijk. Ons is niks gevraagd. De bussen maken een joelend geluid. En regelmatig rijden ze ook met die enorme harmonicabussen.”

Gedaan met de rust

En na de bussen werd de wijk zeg maar ‘ontdekt’ als sluiproute door meer zwaar verkeer, richting de supermarkten aan het Steenwijkerdiep, Dyka en andere bedrijven op de twee nabijgelegen industrieterreinen. „Grote vrachtauto’s, ook met enige regelmaat een hele grote met gasflessen erop.” En door die ontwikkelingen is het gedaan met de rust. Tractoren met ladingen aardappelen razen met een pittige snelheid over de Harmen van Swinderen en Mr. Zigher ter Steghestraat, die in elkaars verlengde liggen. Om de zes minuten passeert er een bus van Connexxion en er is veel vracht en bestemmingsverkeer. Want aan de Ter Steghestraat zitten onder andere School B en Zorggroep Oude en Nieuwe Land.

Veel kabaal op straat. Vroeger gingen ‘rustzoekers’ in Steenwijk Noord wonen. „Zoals je ziet en hoort is dat al heel lang verleden tijd.” Met argusogen worden ook de ontwikkelingen aan het Steenwijkerdiep gevolgd. „Nog meer en grotere supermarkten en andere bedrijven. Wordt het hier dus nog een stuk drukker.”

Denken over oplossingen

De bewoners proberen daar waar mogelijk mee te denken, over hoe het met de verkeersstromen anders kan. „Waarom geen verbod voor vrachtverkeer door onze wijk? Dat kan met een simpel bord. En het verkeer is op een eenvoudige manier om te leiden. Als chauffeurs komende vanaf de A32 afslag Steenwijk Noord nemen is het probleem voor ons opgelost. Er kan ook een brug naar de Productieweg worden aangelegd, maar de gemeente heeft dat van tafel geveegd. Ze zeggen dat dit te duur wordt.” Ook hebben bewoners ervoor gepleit om de hele Zigher ter Steghestraat dertig kilometer te maken. „Dat wil de busmaatschappij niet. Nu mag er in een deel van de straat ook vijftig kilometer per uur worden gereden.” Er wonen in de wijk veel jonge gezinnen. „Kinderen kun je niet meer op de stoep laten spelen, want auto’s rijden ook daar overheen. Er zijn hier en daar wat Amsterdammertjes geplaatst om de snelheid te remmen. Die worden met enige regelmaat omver gereden. Automobilisten stappen dan uit, gooien de paaltjes aan de kant en rijden weer verder.”

Een vrachtwagen heeft recent een lantaarnpaal omver gereden. „Hebben we gebeld met de gemeente en kregen we de vraag of we de lantaarn misschien zelf weer rechtop wilden zetten. Je verzint het toch niet?” En ongelukken hebben zich ook al voorgedaan. „Een meisje is aangereden door een auto en er zijn een paar aanrijdingen geweest tussen bussen en personenauto’s. Schijnbaar moet het eerst een keer heel erg misgaan, voordat ze wat gaan doen.” Bewoners hebben automobilisten ook wel aangesproken op hun rijgedrag. „Dan krijgen we in de meeste gevallen de vraag waar we ons mee bemoeien? En ook de opmerking dat ze met ons niets te maken hebben.”

Verkeersonderzoek

In opdracht van de gemeente is een verkeersonderzoek in de wijk uitgevoerd. „Dat zou eerst in het voorjaar van 2020, werd uitgesteld naar september, en vervolgens gebeurde het pas in oktober. Daarna hebben we gedurende een jaar met enige regelmaat gebeld met de vraag of de uitkomsten al bekend waren? Steeds kregen we te horen dat ze geen tijd hadden, te druk met corona.” Een paar weken geleden werden dan eindelijk enige resultaten van het onderzoek gedeeld met de bewoners. „In de zones waar je dertig kilometer per uur mag, trapt tachtig procent van de automobilisten het gaspedaal te diep in. De gemiddelde snelheid komt daarbij uit op 44.2 kilometer. Een reactie van de gemeente en conclusies over de gemeten snelheden hebben we nog niet gehad. En we weten ook niet of er serieus een keer iets gaat gebeuren.”

De bewoners ervaren regelmatig verkeer met hogere snelheden. „Neem van ons aan, zwaar verkeer rijdt hier vaak met snelheden van boven de vijftig kilometer per uur. Hoog tijd dus om een keer iets te ondernemen. Er is wel gezegd dat we een eventueel geluidsonderzoek zelf moeten betalen…” De gemeente Steenwijkerland maakte de afgelopen dagen geen gebruik van de mogelijkheid om op de kritiek van de bewoners te reageren.

 

Link

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *